Morning Star

آزادی اندیشه و انتخاب در قلمرو نرم افزار


آزادی تفکر ، اندیشه و انتخاب از طبیعی ترین و اصیل ترین حقوق هر فرد از افراد جامعه ی بشری است و زیر بنای بسیاری ازتحولات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی به شمار میرود . بر این اساس هر فردی می تواند درباره هرموضوعی که بخواهد فکر کند بدون آنکه کسی حق داشته باشد افکار و عقاید او را کنترل یا محدود نماید.

آزادی چیست ؟ آزادی یکی از زیباترین کلمات موجود در هر زبانیست و یکی از حقوق مهم طبیعی و نخستین ادمی است که از ابتدای خلقت انسان به وی اعطاء شده است ، آزادی کلمه ایست که همه آن را ستایش می کنند و می پسندند . لزوم وجود آزادی آنقدر واضح است که کسی جرات نمیکند بگوید من با آزادی مخالفم، هرچند واقعا چنین باوری داشته باشد.

حکومتهای بسیاری در طول تاریخ به منظور رسیدن به اهداف خودشان، تعاریف غلطی از آزادی را برای مردم بیان کردند . امروزه هرکسی به خود اجازه می دهد تعریف ناقصی را از آزادی مطابق سلیقه خودش به دیگران تحمیل کند و به همین علت من آزادی را مظلوم ترین واژه تاریخ می دانم .

تعریف آزادی خود محدود کردن آزادی است.هر کسی با مفهوم آزادی در درون خود آشناست.

 

بنده حق بی نیاز از هر مقام                     نی غلام او را نه کس او را غلام  

بنده حق مردآزاد است و بس                    ملک آیینش خداداد است و بس

 

لاتکن عبد غیرک لقد جعلک الله حرا

 بنده غیر خودت مباش که خداوند تو را آزاد آفریده است . حضرت علی (ع) 



 

فکر می کنم فعلا همین چند سطر برای توصیف مفهوم مظلوم ترین واژه تاریخ کافی باشد . اما موضوع بحث ما بیشتر درباره یکی از وجوه آزادی و آن هم آزادی اندیشه و انتخاب در محور آیتی ، نرم افزار و خصوصا سیستم عامل است.

آزادی در نرم افزار نیز همانند آزادی در وجوه دیگر بارها و بارها در دنیا دچار تحریف و دگرگونی شده است و افرادی به خود اجازه داده اند تفکر و انتخاب شما به چنگال خود بگیرند و آزادی شما را به استفاده از نوع خاصی نرم افزار و یا سیستم عامل محدود کنند. گروهک هایی سالهاست در تلاشند مفهوم آزادی را محدود کرده و تعاریف ناقص خودشان را بعنوان راه طاقت فرسای آزادی برای مردم تبیین کنند. البته نباید فراموش کنیم که نه تنها در طول تاریخ بلکه هم اکنون نیز انجمنها و بنیادهایی قصد بیان درستی از آزادی اندیشه و تعقل در نرم افزار و در حوضه های دیگر را دارند و همانند همین مقاله قصد دارند به شما بگویندکه هیچ کس حق ندارد آزادی را برای شما معنا کند و این شما هستید که زیبا فکر می کنید و حق انتخاب و آزادی بیان در هر زمینه ای تنها و تنها ازآن شماست . اما متاسفانه تعداد این بنیادها اندک است ونیاز به گسترش و توسعه سریعتری دارند.


در شناخت اینکه کدام انجمنها کارشان درست است و کدام غلط باید به این نکته اشاره کنم که همیشه به یاد داشته باشید ، شما نیاز ندارید گروهی آزادی را برایتان شرح دهند ، آزادی درون شماست و تنها کسی که می تواند کاملترین و درست ترین شکل آزادی را برایتان ترسیم کند خود شما هستید . پس هیچگاه اجازه ندهید انجمنی آزادی را از دید خودش برای شما شرح دهد چون قطعا قصد محدود کردن شما را دارد و بازهم اشاره می کنم قصد ظلم به مظلوم ترین واژه تاریخ را دارد .


حال می خواهم بحث را بیشتر به سمت نرم افزار و سیستم عامل سوق دهم . در بحث سیستم عامل همیشه مبحث انتخاب و آزادی مطرح بوده و دلیل این امر حضور تنوع نرم افزاری از چندین دهه گذشته ست. و من مجددا می خواهم به شما یادآوری کنم که در انتخاب آزاد هستید و این حق تک تک انسان های دنیاست که از هر نرم افزار و خصوصا سیستم عاملی که دوست دارند ، استفاده کنند ولذت ببرند. تا به امروز هیچ جنبنده ای در دنیا اجازه نداشته در این حق فردی شما دخالت کند .


ممکن است کسی به دسکتاپ شرکت اپل ، سیستم عامل مکینتاش علاقه مند باشد و زیبا ترین میز کاربری و سهولت در انجام کارهای رایج را ، برتری های سیستم عامل مورد استفاده اش بداند ، همین که شما از کار با این سیستم عامل لذت می برید کافی ست هیچ احدی در دنیا حق ندارد انتخاب شما را زیر سوال ببرد . همانطور شما هم حق نخواهید داشت انتخاب خود را به دیگران تحمیل کند.

ممکن است کسی دسکتاپ رنگارنگ مایکروسافت و سیستم عامل ویندوز را به دلیل کثرت نرم افزارهای متعدد و سرعت بالا و هر علت ارزشمند دیگر بهترین سیستم عامل برای استفاده شخصیش بداند و از کار با ویندوز لذت ببرد باز هم کسی حق دخالت در انتخاب شما را ندارد.

همچنین ممکن است کسی علاقه مند به تغییرات گسترده تر ، انواع توسعه های نرم افزاری و بسیاری دلایل مهم دیگر سیستم عامل گنو لینوکس را برای استفاده های شخصی انتخاب کند و با میز کاربری آن احساس راحتی بیشتری داشته باشد آیا کسی می تواند آزادی در اندیشه و انتخاب را از شما بگیرد؟

این شما هستید که انتخاب می کنید و هر یک از دلایل شما برای استفاده از هر نرم افزاری برای خود شما و هر کس دیگر مقدس است .


در پایان می خواهم یک توصیه شخصی داشته باشم به همه کسانی که وقت گرانبهای خود را برای مطالعه این مقاله صرف کردند ، اینکه سعی کنید طرفدار نباشید ، با چشم باز به حقایق موجود دقت کنید . نیاز خودتان را بسنجید ، توقع شما از یک نرم افزار چیست ؟ از سیستم عاملی که ساعتها زمانتان را با آن سپری می کنید چه می خواهید ؟ و بعد تجربه کنید . انتخاب کنید . حتی ایرادی ندارد که شما متنوع کار کنید . اگر دوست داشتید از چند سیستم عامل همزمان ، کنار یکدیگر استفاده کنید . و در پایان لذت ببرید از انتخابتان . حرفم را کوتاه می کنم با تکرار اینکه هیچ جنبنده ای در دنیا به هیچ وجه حق ندارد به شما بگوید چکار کنید و یا شما را به سختی دعوت کند  و به یاد داشته باشید همه شرکت های بزرگ بدون حمایت شما هیچ هستند و این شما هستید که آزادانه فکر می کنید ، آزادانه انتخاب می کنید و آزادانه استفاده می کنید.


باتشکر ، آزاد باشید - شایان حبیبی