Morning Star

Shayan Habibi Viewpoint About Manuscripts , Movie Review And Analysis Of Information Technology

Morning Star

Shayan Habibi Viewpoint About Manuscripts , Movie Review And Analysis Of Information Technology

تحلیلی پیرامون بزرگراه گمشده ساخته‌ی دیوید لینچ

چهارشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۴۹ ب.ظ

Lost Highway (1997) From David Lynch

 


دیوید لینچ بار دیگر مخاطب را در نظریه‌های روان‌شناسانه‌ی خود فرومی‌برد ، او این بار در یک فضاسازی سینمایی کاملاً آشنا و ملموس ما را با تفکرات غیرمتعارفش درگیر می‌سازد، دنیای لینچ در بزرگراه گمشده خالی از ابهام نیست البته شاید از دید یک تماشاگر سال 1997 فیلم تا پایان سرشار از ابهامات و پراز گره‌های مختلفی باشد که قبل از بازگشایی تمامی آن‌ها، تیتراژ پایانی فیلم، نگاه مات و مبهوتش را تا ابد بر پرده‌ی سینما حک می‌کند و تا روزها فکر او را درگیر فضای ساختارشکن فیلم و افکار چندگانه‌ی فرد مدیسون می‌کند... اما از نگاه تماشاگران امروزی، از همان ابتدا کاراکترها آشنا هستند و شخصیت‌های دوگانه‌ی آن‌ها، آن چنان مبهم و دور از ذهن نیستند و این به خاطر اهمیت فوق‌العاده‌ی بزرگراه گمشده در سینمای امریکا و طبعاً خط فکری دیوید لینچ است که بعدها به تفکرات بسیاری از کارگردانان جهت داد. البته نمی‌توان انکار کرد که پیش از این فیلم، آثار درخشانی همچون مخمصه‌های بعدازظهر ساخته‌ی مایا درن و قلب انجل ساخته‌ی آلن پارکر نیز در ترسیم چنین کاراکترهایی مبهم و پیچیدگی در روایت داستانی بومی، هموارکننده‌ی راه لینچ بوده‌اند، اما نبوغ لینچ بدیهی‌ست در بیان یک تم داستانی قرن بیست‌ویکی در فضاسازی چندبعدی نزدیک به آثار کلاسیک و موسیقی بی‌ حدواندازه قوی و خوبی که در سکانسهایی ما را کاملاً در فضای فیلم فرومی‌برد، و همچون رویا و کابوس با یک شوک خفیف یا قوی ما را مجبور می‌کند، نگاهی به اطراف بیندازیم و به خود بقبولانیم که خارج از تفکرات ذهنی لینچ و بطن شخصیت‌های آشفته‌اش قرار داریم... این همان کاری‌ست که رسالت اصلی سینماست و در آثار لینچ به وضوح ستودنی‌ست.

اگرچه فیلم از بعضی منظرهای اغواگرایانه دچار اغراق است، اما واضح است که لینچ قصد داشته هر سطح تفکری را تا پایان مجذوب فیلم خود نگه دارد اگرچه آنچه در عمل پیش آمد مطابق میل او نبود. استقبالی که از بزرگراه گمشده شد نه چندان گرم بلکه معتدل بود و برای بسیاری از تماشاگران، فیلم دیرفهم است، اگرچه لینچ فرض کرده مخاطب درک کافی از زبان فیلم را دارد تا سرنخ‌های تلویحی را که گره‌گشای داستان اوست پیدا کنند.




اگر فیلم با ترتیب زمانی‌اش بررسی شود سردرگم می‌شویم ولی منطقی ذاتی در آن است، به رغم ذات سفت و سخت خطی وقایع وقتی فرد در ابتدای فیلم می‌شنود "دیک لورانت مرده"، در واقع این پیغام خود او در آینده است و در حقیقت نه‌تنها فرد بلکه تمام کاراکترهای اصلی فیلم، هویتی دوگانه دارند. آقای ادی، دیک لورانت است- فرد، پیت است و رنی، آلیس. ما روی شخصیت چندگانه‌ی فرد-پیت تمرکز می‌کنیم چون فیلم از دید آشفته‌ی اوست و وضعیت برای هر دوی شخصیت‌های آلیس-رنی و ادی-دیک دارای غرابت کمتری نیست.

آقای ادی روشن است که آدم بد فیلم است و یک جنایت‌کار روانی‌ست که از تسلطش بر زنان لذت می‌برد (که خیلی بی‌شباهت به آقای ریندر در "قلباً وحشی" نیست) و شخصیت‌پردازی او پزرگراه‌گمشده را از اکثر آثار لینچ متمایز می‌کند، زیرا در بیشتر کارهای او انحرافات بدمن فیلم از ابتدا مشخص نیست و ذره‌ذره شما با فرو رفتن در دنیای او با شرارت‌های شخصیت منفی آشنا می‌شوید. اما در اینجا با اولین سکانس حضور آقای ادی معرف ذات پلید اوست و در ادامه تنها این آگاهی تشدید می‌گردد.

آخرین مطلبی که در این بخش از تحلیل به آن اشاره می‌کنم حضور مرد مرموز داستان است، کسی که با گریمی ترسناک و چهره‌ای سفید و ابروهایی محو، به نظر می‌رسد معمای اصلی قصه است. در فیلم اشاراتی وجود دارد که خواه مستقیم و خواه باواسطه روشن می‌کند مرد مرموز خود فرد است. فرد در نهایت آن‌هایی که او را از خود مأیوس کرده‌اند به قتل می‌رساند، آیا مرد مرموز نقابی‌ ست که او میتواند گناهانش را به گردن او بیندازد و یا به مثابه‌ی وجودی که او را از واقعیت جدا می‌کند تا دیگران را متقاعد کند به اشتباه محکوم شده است.بحث را با دیالوگ بحث‌برانگیزی از سوی کاراکتر مرموز فیلم تمام می‌کنم : "در مشرق دور، وقتی کسی به اعدام محکوم می‌شود، به جای دوری فرستاده می‌شود، درحالی‌که نمی‌داند چه زمانی جلاد تیری به پشت سرش خالی می‌کند".

 


شایان حبیبی - 21 اردیبهشت 1394

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۲۳
shayan habibi

David Lynch

Lost Highway

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">