Morning Star

Shayan Habibi Viewpoint About Manuscripts , Movie Review And Analysis Of Information Technology

Morning Star

Shayan Habibi Viewpoint About Manuscripts , Movie Review And Analysis Of Information Technology

مایکل مان ( قسمت دوم)

دوشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۳، ۰۲:۴۴ ب.ظ

 Michael Mann



  مایکل مان زاده 1943  در شیکاگو

 

مایکل مان کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده امریکایی که در سینما و تلویزیون فعال بوده و فیلمهایی چون "آخرین بازمانده موهیکان ها"، "مخمصه"، " نفوذی" و " دشمنان مردم"  را در کارنامه خود دارد.


اما حالا نوبت به دوره اوج فیلمسازی مان می رسیم ، ظهور سبک و سیاقی تازه در صنعت فیلمسازی توسط مان ،تکنیک هایی ماندگار تا به امروز و الگویی بی نظیر برای فیلم سازان آینده.

 

دوره اوج فیلمسازی مان سال 1995 آغاز شد . فیلمی با حضور دو ستاره بی مانند هالیوود یعنی آل پاچینو و رابرت دنیرو.حضور دو بازیگری که در دهه  80 و 90 تنها حضور یکی از آنها میتوانست دلیل موفقیت تجاری یک فیلم باشد . دو رقیب که بعد از شاهکار ماندگار پدر خوانده 2 هیچگاه در یک فیلم حضور نداشتند ( البته در پدرخوانده 2 هیچ سکانس مشترکی نداشتند ) . مخمصه اولین فیلمی بود که این دو در مقابل یکدیگر و در سکانسهایی مشترک به ایفای نقش پرداختند و مان رویای بسیاری از سینمادوستان را تحقق بخشید و اما نه در یک فیلم صرفا تجاری . فیلمی در ژانر اکشن جنایی  که بسیار مهیج ساخته شده و فیلمنامه ی بی نقص آن نشان از هوش بالای مایکل مان دارد.




اگر چه آکادمی اسکار آن چنان که باید و شاید ارزشی برای این فیلم که در ژانر خود جزو 10 فیلم برتر تاریخ سینماست، قائل نشد و آن را فیلمی تجاری پنداشت اما با عکس العمل شدید منتقدین و مخاطبان روبه رو شد.


اکنون با اشاره به یکی از سکانس های ماندگار مخمصه به سراغ  فیلم بعدی مان می رویم. سکانس رستوران و روبرو شدن رابرت دنیرو و آل پاچینو در آنجا می‌باشد. باید اشاره کرد که بسیاری از منتقدان بازی آل پاجینو و دنیرو رادر این قسمت مبنای خوبی برای مقایسه توانایی فوق العاده آن دو در بازی می‌دانند. اگرچه بیشتر منتقدین بازی پاچینو را در این صحنه چشم نواز تر عنوان کردند اما عده ی زیادی از تحلیلگران ومنتقدان مطرح سینما بر این عقیده اند که نمیتوان در این فیلم به طور کامل این دو بازیگر را با هم مقایسه کرد زیرا هر کدام سبک وشیوه خاص خود را دارند و حضور هر دو باعث موفقیت و جذابیت فیلم شده است.

( رابرت دنیرو در کتاب خاطرات خود و در اشاره به سکانس رستوران و رودررو شدن خود با پاچینو که برای اولین بار بوده، گفته است که شخصیت آل پاچینو و طرز نگاه کردن او طوری بود که نمی‌توانستم مستقیم به چشم هایش نگاه کنم و به بندهای کفشش نگاه میکردم و کارگردان هم برای این صحنه دوربینی پشت سر آل پاچینو قرار داده بود و در واقع شخصی که من پر قدرت بهش ذل زده بودم پاچینو نبود.)




 به نوعی میتوان گفت در مخمصه  دنیرو و پاچینو مکمل یکدیگر هستند ، هر دو ستونهای محکم فیلم به حساب می آیند و بازیشان تا ابد در ذهن دوستداران سینما باقی خواهد ماند.


پنجمین فیلم بلند مایکل مان در سال 1999 آماده اکران شد . نفوذی  فیلمی با حضور دوباره ی آل پاچینو ، و حالا مقابل پاچینو بازهم ستاره ای مطرح به بازی پرداخت یعنی راسل کرو . فیلمی در ژانر درام و فوق العاده مهیج با فیلمنامه ای بسیار قوی نوشته اریک راس و مایکل مان با داستانی فوق العاده جذاب. اینبار حتی آکادمی اسکار هم اگر چه جایزه ای به فیلم اختصاص نداد اما آن را در هفت بخش نامزد جوایز متعدد نمود . در آینده به نقد کامل این شاهکار خواهم پرداخت و هم اکنون به همین چند خط بسنده میکنم .


 


کارنامه فیلمسازی مایکل مان

Thief 1981        

The Keep 1983 

Manhunter 1986           

The Last of the Mohicans 1992

Heat 1995

The Insider 1999            

Ali 2001            

Collateral 2004

Miami Vice 2006            

Public Enemies 2009


ادامه دارد ....



خواهشمندم به منظور استفاده از مطالب این وبلاگ، نام نویسنده را در پایان ذکر کنید. باتشکر شایان حبیبی


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۱۶
shayan habibi

Michael Mann

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">